Welk content-beheersysteem past bij jouw onderneming?

Een content management systeem (CMS) is de software die wordt ingezet om op een “what you see is what you get”-werkwijze artikelen, documenten en andere gegevens eenvoudig te produceren en te beheren. Documenten die de content vormen van jouw online omgeving en feitelijk de core zijn van je visitekaartje op het wereldwijde web. Wanneer je een website beheert waar frequent wijzigingen op aangebracht worden is het wel zo fijn dat je in één oogopslag live kunt zien wat er gebeurt en wat het eindresultaat voor je bezoekers zal zijn.

Kies je voor het vertrouwde WordPress of toch iets anders?

Wanneer we kijken naar de prominente aanbieders van CMS systemen springen er een aantal toch altijd weer boven de rest uit. Denk hierbij aan WordPress, een brand waar je simpelweg niet omheen kunt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Joomla!, Mambo, Umbraco, Contao of Apache’s Lenya biedt WordPress zowel een gebruikersvriendelijke werkomgeving als een effectieve technische basis. Hubspot is een andere optie waar we graag even op willen focussen.

WordPress versus Hubspot

Waarom zou je met je onderneming kiezen voor Hubspot en niet voor het “vertrouwde” WordPress, dat uit talloze beoordelingen als de top uitkomt? De groeiende populariteit van Hubspot was voor ons de moeite waard om even in te zoomen op deze vraag. We kijken naar de facetten als professionele uitstraling en de opties voor marketinganalyse en relatiebeheer. Wat gelijk opvalt is dat Hubspot deze drie peilers bundelt in één software oplossing, een unieke combinatie waar je normaliter drie losstaande softwarepakketten voor nodig hebt.

Naadloos aansluiten op de behoeften van je bezoekers

Waarschijnlijk is een van de meest opvallende opties van Hubspot de zogenaamde Smart Content optie. Vergaarde kennis over het zoekgedrag van je (potentiële) bezoekers maakt het, dankzij deze Smart Content techniek, mogelijk om je website te voorzien van gepersonaliseerde content and call-to-action opties. Als voorbeeld kan je denken aan variërende bestemmingspagina’s. Een bezoeker die voor het eerst op je website belandt krijgt dus een andere presentatie van je product of dienst te zien dan iemand die terugkeert. Hubspot blinkt dus uit wanneer het aankomt op conversie-optimalisatie. Bedenk wel dat de Smart CTA (call-to-action) opties slechts beschikbaar zijn in de high-end pakketten, waar een iets hoger maandelijks prijskaartje aan hangt.

Conclusie

Wat is voor jou de beste keuze in CMS land? Helaas is er geen zwart wit antwoord mogelijk, omdat de concurrentie tussen de aanbieders zeer scherp is. Wat wél te concluderen valt is dat Hubspot voor de content specialisten, bedrijven die zich vanuit content willen profileren, de slimste keuze is. WordPress daarentegen geeft meer gebruiksgemak. Je kunt er ook voor kiezen om een hybride-model te hanteren of te kiezen voor een geheel andere CMS software. De ontwikkelingen gaan zeer snel; vergelijk daarom heel goed alle aspecten die een CMS omvat en maak een weloverwogen keuze.

(127)

QNE

Terug naar boven