Wat zijn de voordelen van wandelen?

Wat zijn de voordelen van wandelen?

Je benen zijn een grote bijdrage aan je lichaam. Ze brengen je overal heen, of het nou noodzaak is of ter recreatie. Er zijn hele groepen en verenigingen met mensen die wandelen. Ook zijn er speciale wandelvakanties. Maar wat zijn precies de voordelen van wandelen?

Bloedsomloop en hart
Als je loopt, zijn niet alleen je benen in de weer. Je zet namelijk ook de rest van je lichaam aan het werk. Door de inspanning die je maakt, moet je hart ook sneller bloed rondpompen om je benen in beweging te blijven houden. Dit heeft tot gevolg dat lopen goed is voor je bloedsomloop. Daarnaast ben je tegelijkertijd ook je hart aan het trainen. Omdat hij harder moet pompen, wordt de hartspier langzamerhand sterker. En een sterkere hartspier, betekent een gezonder hart. Bij mensen die te weinig bewegen is dan ook te zien dat het hart zwakker is. Als laatste positieve bijdrage van de stromende bloedsomloop, is dat je spijsvertering beter gaat. Het bloed wordt namelijk ook naar je maag en darmen verspreid. Dit helpt ervoor dat je eten beter verteert. Een klein wandelingetje na je maaltijd is dus helemaal geen slecht idee!

Spieren en gewrichten
Je traint niet alleen je hartspier. Ook de andere spieren in je lichaam worden door te wandelen gedwongen om sterker en soepeler te worden. Ook je gewrichten ervaren hier voordelen aan. Gewrichten zijn delicate delen van het lichaam. Bij veel soorten sporten worden de gewrichten zwaar belast en moeten ze veel schokken opvangen. Bij wandelen is dit anders. Zodra je namelijk je been vooruit zet op een stap te maken, zorg je dat het weefsel en kraakbeen rond de gewrichten geoefend wordt, zonder een schok op te hoeven vangen. Ben je slecht ter been en heb je een Cane Safe wandelstok nodig? Geen probleem! Juist als je moeite met lopen hebt is het goed dit op te pakken en te blijven bewegen. Zodra je dit niet doet, worden je spieren alleen maar stijver. Vooral voor ouderen kan dit een probleem zijn. Dan is er namelijk ook een grotere kans om te vallen.

Geestelijk sterk
Door een wandeling te maken maak je je geest vrij. Je lichaam weet wat hij moet doen; gewoon de ene voet voor de ander zetten. Doordat dit een aangeleerde beweging is, kan je hoofd zich op andere dingen richten en gedachten op een rijtje zetten. Er is zelfs een theorie die verklaart dat wandelen op lange termijn een depressie kan verminderen!

Dit zijn slechts enkele van de voordelen die aan wandelen zitten. Maar let op; al klinkt dit allemaal nog zo mooi, is alleen wandelen niet de oplossing voor alles. Het is een aanrader om naast wandelen ook een andere activiteit te doen. Uiteraard is alleen wandelen altijd nog beter dan niks doen, maar extra beweging kan nooit kwaad!

(3)

Reageren is niet mogelijk.