Waarom Storytelling?

Er zijn mensen die van nature geweldige verhalen vertelt. Je herkent ze vast op verjaardagen. Op het moment dat een echte storyteller aan het woord is, is iedereen muizenstil en luisteren ze aandachtig naar zijn verhaal. Het is een beetje te vergelijken met een Cabaretier op het moment dat hun grappen vertellen en jij wil de grap ook aan iemand anders vertellen, het vaak minder grappig uitkomt dan wat hun hebben gedaan.

Bedrijf

Waarom maakt storytelling een belangrijke onderdeel van een bedrijf uit. Storytelling is een inspirerende communicatiemiddel dat een boodschap overbrengt en drempels wegneemt. Het brengt een verhaal van merk, organisatie tot leven. Wie kent nou niet het verhaal van Steve Jobs en zijn succes van Apple. Of het verhaal van Facebook hoe het is ontstaan. Er is niks voor niks hier films over gemaakt het inspireert mensen en motiveert mensen. Wie wilt er nou niet werken voor Apple of Facebook.

Succesfactoren

Wat en hoe maakt jou een goeie storyteller? Kun je dit jezelf aanleren? Ja zeker, wel moet je hier veel tijd en aandacht aan besteden. Er zijn een aantal punten waarop je kan oefenen om een betere verhaal naar voren te brengen.

– Het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde.
Je hoeft niet gelijk alle geheimen prijs te geven in het begin van je verhaal. Probeer over je hele verhaal door voldoende aandachtspunten te houden in je verhaal.
– Het bevat narratieve elementen: een hoofdpersoon, een verhaallijn met daarin een ontwikkeling als gevolg van een worsteling, dilemma of conflict en tegenstanders.
-Het is authentiek: waar of waar-achtig. Heel prettig is als mensen hier zichzelf in het verhaal kunnen terug vinden. Ze herkennen hier zichzelf in. Uit onderzoek is ook gebleken dat onze hersenen minder goed cijfers, feiten onthoud wanneer je deze voorlopig niet nodig hebt. Om informatie goed te onthouden moeten onze hersenen samenhang vinden tussen informatie-eenheden.
– Het is persoonlijk: Hoe meer jezelf in het verhaal kan terug vinden hoe meer je het verhaal goed gaan vinden en interessant zal zijn om naar te luisteren.
– Het is prikkelend en roept emotie op en/of wordt met emotie verteld. Hoe mooi is het om te luisteren naar iemand met emoties. Kijk maar eens naar All you needs is Love waarbij mensen verhalen vertellen over hoelang je hun grote liefde niet hebben gezien.

Een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van storytelling is SignificantObjects. Voor dit initiatief werden op eBay tweedehands producten gekocht voor 1 dollar en daarna, met een verhaal erbij, opnieuw verkocht. Zo werd een roze speelgoedpaardje mét verhaal verkocht voor maar liefst 110 dollar. Je kunt ook via diverse cursussen zoals bij Hague Acadey leren hoe je een verhaal kan opbouwen en mensen kan inspireren! Storytelling leidt dus tot een verhoging van de waarde, voor zowel producten als organisaties.

(52)

QNE

Terug naar boven