Waar bergen we alles in op?

Mensen hebben de neiging om spullen te verzamelen, te bewaren, maar vooral niet weg te gooien. Zonder al teveel in te gaan om het psychologische aspect van deze bewaardrang, kan een van de oorzaken dat mensen niet snel spullen weggooien, liggen in het feit dat we willen overleven. Het bekende spreekwoord “Wie wat bewaart heeft wat” is er natuurlijk niet voor niets, we kunnen in een noodsituatie terecht komen doordat we bijvoorbeeld ziek worden en geen boodschappen kunnen doen, of opeens hebben we minder geld door financiële tegenvallers. In dat geval is het handig om wat achter de hand te hebben. In die zin kun geld sparen natuurlijk ook zien als het bewaren van geld voor mindere tijden. Maar het probleem is wel dat al die spullen die we om ons heen verzamelen ook opgeborgen moeten worden op een overzichtelijke manier, zodat we enigszins overzicht blijven houden.

Kantoorspullen systematisch opbergen

Ook op kantoor doet het probleem zich voor dat we op een gegeven moment door alle stapels papier en ordners door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Vandaar dat een bedrijf keurige archiefkasten voor de opslag van papierwerk heeft met daarin keurig de archiefmappen gerangschikt op naam of jaar. Dat oogt niet alleen prettiger en rustiger, uit onderzoek is gebleken dat daardoor ook de arbeidsproductiviteit toeneemt. De werknemers worden namelijk niet afgeleid door een rommelige omgeving als alles netjes opgeborgen is in archiefkasten of roldeurkasten.

Soorten kantoorkasten

Kasten om papierwerk, contracten, enz. in op te bergen zijn er in vele soorten. Zo zijn er echte archiefkasten, maar ook draaideurkasten en handige roldeurkasten om ruimte te besparen. Maar welke kasten u ook aanschaft voor op kantoor, u zult merken dat er beter wordt gewerkt als u de werkvloer netjes en overzichtelijk houdt. En dus wordt er in dezelfde tijd meer arbeid verricht en dus indirect meer verdiend.

(29)

QNE

Terug naar boven