Trekhaakdichtheid het grootst in Nederland

We gaan maar al te graag met onze caravans en vouwwagens op vakantie naar het zuiden. En dan gebruiken we hiervoor de trekhaak. Vast of afneembaar, feit is dat een op de drie auto’s er eentje gemonteerd heeft. Hiermee zijn we koploper in de wereld. En daar springen slimme bedrijven dan ook handig op in. Zo is Kip caravans van plan mede vanwege de vele trekhaakbezitters in ons land van plan om carvans te gaan verhuren via de verschillende tanksstations in het land.

Minder vaak caravan gekocht

De laatste jaren is de verkoop van caravans drastisch gedaald en dit zorgde er mede voor dat Kip in 2010 het faillissement moest aanvragen. Het bedrijf Boedelbak heeft toen een doorstart gemaakt en de zaak overgenomen. Zij zijn al bekend met verhuur via de benzinestations met hun aanhangwagens. De mensen die nog een caravan kopen doen dit in mindere mate, dus niet elke 5 jaar, maar eerder eens in de 10 jaar. Daarom wordt er nu gestart met het verhuren van de caravans. Kleine modellen welteverstaan, de zogeheten ‘Shelters’.

Ideaal voor festivals

Met deze kleinere caravans wordt gericht op de korte kampeervakanties en uitstapjes. Voor jongeren die een festival willen bezoeken kan het ook een uitkomst zijn. In een caravan kan toch net even beter geslapen worden dan in op een luchtbed in een tentje. Voor deze groep klanten is de caravanbouwer wel beducht op ander rijgedrag. Een aanpassing hier en daar zal moeten zorgen dat de ‘Shelter’ tegen een stootje kan. Zo wordt er bijvoorbeeld een extra bumperrand omheen geplakt om een robuuster resultaat te krijgen. Het is wel de bedoeling dat de caravans een tijdje mee kunnen uiteraard.

Trekhaak dilemma

Op het gebied van trekhaken is ook niet stilgezeten. Deze worden in diverse vormen aangeboden en voor elke gelegenheid is er een passende trekhaak. Zo kiezen bestuurders die sporadisch een caravan achter de auto hangen eerder voor een afneembare trekhaak. Dan hebben ze wel het voordeel van de trekhaak zelf, maar alleen op het moment dat het nodig is. Nadeel kan zijn dat sommige elektrische systemen met een trekhaak voor de sensoren niet lekker meer functioneren namelijk. Veelgebruikers zoals mensen met een paardentrailer die wekelijks gebruik maken van hun trekhaak kiezen wel voor een vast exemplaar en hoeven zo niet wekelijks de trekhaak te demonteren. De vaste trekhaak is daarentegen wel een stuk voordelger dan zijn afneembare tegenhanger.

(31)

QNE

Terug naar boven