Strak buikje voor de zomer?

Strak buikje voor de zomer?

De zomervakantie is op volle gang, dat betekent dat de stranden weer druk bezocht worden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel mensen zich onzeker voelen in badkleding. Dat is toch wel zonde gezien het feit je naar het strand gaat om te ontspannen en je niet constant druk wilt maken of jouw lichaam ‘goed genoeg’ is. Vaak stellen we onszelf ook onrealistische doelen op en hebben we een een negatief zelfbeeld. Vaak ontstaat dit vertekend beeld door beelden die we zien op tv, tijdschriften, videoclips en ander soort media. Maar goed, wil jij nog even knallen voor een strak buikje deze zomer? Lees hieronder dan onze tips.

Training

Als je snel nog een aantal kilo’s kwijt wil raken of wil zorgen dat je buik er strakker uitziet, zul je moeten sporten op hoge intensiteit. Een goede trainingsmethode hierbij is de zogenaamde HIIT-training. HIIT-training staat voor High Intensity Interval Training. Dit betekent dus dat je niet meer op de loopband kan gaan trainen, daar train je vooral je conditie mee en verbrand je relatief weinig calorieen. En daar gaat het nou juist om, snel extra calorieen en dus uiteindelijk vet verbranden. Krachttraining kun je nog steeds blijven doen maar daar moet de focus niet op liggen. Zorg er dus zeker niet voor dat de intensiteit van de krachttraining te hoog ligt, waardoor je na je workout geen energie meer hebt voor het cardio-gedeelte.

Voeding

Om in een korte periode snel je vetpercentage te verlagen wordt het aangeraden om een koolhydraatarm dieet te volgen. Bij dit dieet manipuleer je je lichaam doordat je lichaam geen energie kan putten uit koolhydraten. Omdat je lichaam toch energie nodig heeft om te functioneren zal je lichaam vet gebruiken als primaire energiebron. Dat is precies wat we willen, het vet in je lichaam gebruiken als energiebron zodat het vetpercentage snel wordt verlaagd. Een nadeel aan dit dieet is dat je je futloos voelt, omdat je normaal gesproken met koolhydraten direct energie hebt. Daarom wordt het afgeraden om helemaal geen koolhydraten te nuttigen, houdt de koolhydraatinname op maximaal 50 gram per dag om optimaal te profiteren van dit dieet. De rest van je voeding zal bestaan uit eiwitten en vet (goede vetten). Denk aan vis, noten, avocado’s etc.

Nachtrust

Het laatste punt is er één die vaak word onderschat en dat is voldoende slaap. Tijdens je slaap krijgt je lichaam de kans te herstellen van alle activiteiten. Een nachtrust van 8-9 uur wordt aangeraden voor sporters.

(5)

Reageren is niet mogelijk.