Plezierig thuis werken

De invoering van thuiswerken is een echte uitdaging voor zowel werknemers als werkgevers. Het is echter nog nooit zo eenvoudig geweest om personeel thuis te laten werken als tegenwoordig. Belangrijk daarbij is een goede voorbereiding en een uitgebreide kennis van alle voorschriften en wetten die in acht moeten worden genomen.

Wat zijn de voordelen van een kantoor aan huis?

Thuiswerken wordt steeds populairder onder werknemers. Je hoeft immers niet naar kantoor te reizen, je kunt tijdens de lunchpauze verse maaltijden bereiden en het is veel gemakkelijker om werk en gezinsleven te combineren. De rust van het eigen huis stelt veel mensen ook in staat om vrijer en productiever te werken.
Ook voor de werkgever is het in principe voordelig om het personeel aan huis te laten werken. Veel werknemers zijn productiever omdat ze minder afgeleid zijn, kunnen zich beter concentreren en zijn ook nog eens minder vaak ziek. Werknemers die thuis werken zijn over het algemeen tevredener en loyaler.

Werkplek inrichten

Als je een kantoor aan huis wilt houden, moet je rekening houden met bepaalde technische en persoonlijke aspecten die bij deze verandering van werkplek komen kijken. Aan technische eisen kan zeker in zeer korte tijd worden voldaan en ook met weinig persoonlijke inspanning worden onderhouden. Zorg voor een rustige werkplek met een goed bureau en een goede bureaustoel. De persoonlijke component daarentegen vereist voortdurende aandacht. Net als op kantoor moet men een open discussie met de werknemers voeren en hen ook dienovereenkomstig motiveren.
Het grootste nadeel van thuiswerken voor het bedrijf is dat er geen exacte controle is of en hoe lang de werknemer werkelijk bezig is met de hem of haar toegewezen taak. Er zijn echter verschillende hulpmiddelen die kunnen worden gebruikt om de activiteiten van werknemers beter te registreren. Dit is niet alleen nuttig om te zien hoe productief werknemers op het thuiskantoor werken, maar ook om de hoeveelheid werk beter in te schatten.

Werken in de Cloud

Bij thuiswerken ben je net zo afhankelijk van de voor het werk belangrijke gegevens, vooral documenten van allerlei aard, als in het fysieke kantoor. Een efficiënte manier om gegevens op te slaan, te delen en te back-uppen is Cloud-opslag. In de Cloud hebben alle werknemers toegang tot opgeslagen gegevens en kunnen ze die delen met collega’s, rechtstreeks via het internet. Bovendien kan een automatische synchronisatie van gegevens met een Cloud back-up worden ingesteld om het verlies van bedrijfsrelevante documenten vooraf tegen te gaan.

(25)

QNE

Geef een antwoord

Terug naar boven