Marketing cruciaal voor startende bedrijfjes

Marketing cruciaal voor startende bedrijfjes

Steeds meer mensen laten hun langgekoesterde wens in vervulling gaan en kiezen er voor om zelf een bedrijf te starten. Veelal zijn ze het zat om voor een werkgever aan de slag te zijn met de daarbij horende taken en verplichtingen. Ook is het vaak gewoon het avontuur wat deze personen intrigeert. Het hebben van een eigen onderneming heeft veel voordelen, zo kan er zeer flexibel omgesprongen met werktijden en kan men zelf het personeel uitkiezen. Maar het opzetten van een succesvol bedrijf is niet zomaar even gedaan. Er komen tal van zaken bij kijken.

Website als visitekaartje

Waar het allemaal mee begint is de naamsbekendheid. Of je nu een loodgietersbedrijf start als ZZP-er of dat je een full service internetbureau begint, je wilt klanten werven. Er moet een belletje gaan rinkelen als men de naam of het logo ergens tegenkomt. Het designen van een passende huisstijl die geïntegreerd is in de website, het briefpapier en de visitekaartjes is een van de eerste zaken die geregeld dient te worden. Vanuit die gedachte wordt een flitsende site gebouwd waar mensen naar toe gelokt moeten worden. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het vindbaar maken van bedrijfswebsites om zo meer klanten te trekken. Hoe hoger in de zoekmachines, des te meer bezoek en dito klanten. Dit spreekt voor zich.

Goede dienstverlening van levensbelang

Klanten die reeds de weg naar het nieuwe bedrijf hebben gevonden dienen voor langere tijd behouden te worden. Dit wordt bewerkstelligd door een goede service. En service in de breedste zin van het woord. Het begint bij een vriendelijke stem aan de telefoon en op een nette manier schriftelijk communiceren en eindigt bij de geleverde resultaten. In de bouwsector dient maatwerk afgeleverd te worden en ook in andere branches moeten afspraken en deadlines nagekomen worden om tot tevreden klanten te komen.

Kijken naar de concurrentie kan helpen

Het lukt zeker niet altijd om succesvol te worden. Zeker bij de start is het lastig als het tegenzit en is een groot deel al snel geneigd om de handdoek in de ring te gooien. Een hulpmiddel kan dan zijn om naar de naaste concurrenten te kijken. Hoe pakken zij de zaken aan en waar zijn zij te vinden als het gaat om netwerken en contacten leggen? Het is zeker niet de bedoeling om bepaalde zaken te kopiëren, maar soms kan er wel veel geleerd worden van de wereld om ons heen. Al met al blijft het een gewaagde beslissing. Steeds meer studenten wagen de gok tijdens de studie is onlangs gebleken. Sinds 2012 is het aantal bedrijven van studerenden verdubbeld. Er is dus van alles mogelijk.

(2)

Reageren is niet mogelijk.