De toevloed van websites

Over de gehele wereld bestaan miljarden websites. In Nederland alleen al zijn er miljoenen. Per jaar komen er mondiaal zo’n 250 tot 300 miljoen websites bij. Reken maar eens uit hoeveel dat per dag is: dat is heel veel. De wereld van het internet wordt steeds belangrijker en daarmee zal het aantal websites ook nog verder groeien.

De eerste website ooit

De allereerste website ooit dateert volgens het onderzoeksinsituut CERN uit 1991. Het onderzoeksinstituut, dat nauw betrokken is geweest bij het ontwikkelen van het internet, zorgde er vervolgens in 1993 voor dat het wereldwijde web voor iedereen beschikbaar was. In 1991 was CERN bezig met het herstellen van de eerste website info.cem.ch. Pagina’s werden pas echt gepubliceerd in 1993, maar voor dit tijd werd dus al geëxperimenteerd met websites. Het uiteindelijk idee voor het internet kwam van Tim Berners-Lee in het jaar 1989.

Ontwikkeling

Het huidige internettijdperk valt en staat met de aanwezigheid van websites. Op het moment dat de website net werd geïntroduceerd bestond onder particulieren nog uiterste voorzichtigheid voor het hebben van een eigen website. Dit was bij bedrijven wel anders. Bedrijven maakten gretig gebruik van de mogelijkheden op het web en lieten website bouwen. Ze wilden zich profileren en reclame maken voor hun eigen bedrijf. Momenteel is dat niet anders.Ook onder particulieren zijn websites nu populair.

Webshop

Vooral de laatste jaren is de internetmarkt flink uitgebreid en is er een nieuw fenomeen bijgekomen: de webshop. Het internet is door veel gebruikers ontdekt om producten te verkopen en af te nemen. De groei van de webshopwereld neemt zo erg toe dat dit z’n weerslag heeft op veel offline detailhandel. Veel fysieke winkels krijgen hierdoor minder klanten en moeten soms ophouden met bestaan. Het gemak van producten kopen via het internet is dat je het huis niet uit hoeft: de bestellingen worden thuis bezorgd.

Responsive design

De ontwikkeling van de layout van websites en webshops heeft de afgelopen jaren ook niet stil gestaan. Gebruikersvriendelijke bestelbuttons, ‘pop-up teksten’ en siders met afbeeldingen: het zijn voorbeelden van responsive web design die meer moet resulteren in conversie en interactie met bezoekers. De rol van websitebouwers en online marketeers wordt hiermee steeds belangrijker. Waar vroeger nog een betrekkelijk eenvoudige website kon volstaan, wordt die nu afgerekend op het gebrek aan functionaliteiten.
Met de toename van contentmarketing en weblogs is de verwachting dat in de komende jaren steeds meer de nadruk gaat liggen op content op het internet.

(68)

QNE

Terug naar boven